Bye New Zealand and hello Bali!

juni 9, 2014 15:08| 44 Kommentarer

Nu har vi tagit vårt pick och pack och dragit oss vidare till Bali för två veckors sol och bad!
Så här kommer det en liten uppdatering vad vi har hållit på med sen senaste inlägget:
Från Dunedin tog vi oss vidare till staden Omaru, en stad som inte likanar någon annan på hela NZ. En rik stad under slutet av 1800-talet vilket bjuder på gamla byggnader och ett steampump-museum. En bit söder ut hittade vi även märkliga Boulders längs med stranden. Kan det vara vara ett ägg från de forna dinosaurierna? Jim tyckte i alla fall att han var en liten dinosarie-unge och hoppade glatt i en av stenarna.
På en strand i närheten bjöds det även på pigvinskådning, efter 2 timmars stirrande efter ingenting ger vi upp och efter 5 meter blir vi stoppade av ett annat par som hittat 2 pingviner gömda i buskarna, 1 meter ifrån oss! Såklart så hittade vi ännu fler sälar, jag blir allt mer och mer sugen på att förvandla mig till en pingvin – tänk att få sova, sola, bada och leka hela dagarna och så klart skutta runt på magen och låta!

Efter 1 vecka i Omaru drog vi oss tillbaka till Dunedin en till vecka hos samma par vi bodde hos förra gången. Jobben bestod utav fixa ramar till 4 canvas-tavlor som nu pryder caféts väggar – gjort och signerade av mig! Jim gjorde ännu en hemsida och vi åt en hel del god mat igen. Vi tog en del promenader som vi inte kunde göra förra gången då Ronja var sjuk och hoppade på klippor längs med stranden.

Från Dunedin tog vi oss till den lilla byn Cave som ligger en bit in i landet. Här stannade vi hos en supertrevlig familj, vi tvättade bilar, putsade fönstrar, var barnvakter, var hus- och djurvakter och hade det 300 kvm stora huset för oss själva en hel helg!
Här kände vi oss verkligen en i familjen, läste läxor med barnen när dem kom hem och hängde på på barnes rugbymatcher och skol-löpning.

Två av dessa dagarna fick vi ledigt och tog oss ännu längre in i landet till Lake Tekapo och Mount Cook village. Underbara vyer och härliga vandringar fyllde vi dessa två dagar med. Bilderna får tala för sig själva helt enkelt, men får ni chansen – ÅK DIT!

Efter 1,5 vecka i Cave tog vi oss vidare till Christchurch. Här sålde vi vår bil, gick på quake-museum, roade oss på Antartic center och letade i många timmar efter något att göra. Christchurch är typ i princip förstörd enligt mig, jag har aldrig känt en sån deppig stämning på en hel stad. Vart man än såg så var det tomma hus, byggarbete och avstängningar över allt.
Söndag den 8e juni tog vi flyget vidare till Bali och tackar därmed NZ för ett underbart äventyr och upplevelse. Vi ses igen, det lovar jag!

Och vet ni vad, ni får väääänta några dagar med att se de första bali bilderna! Men dem kommer upp innan vi kommer hem, hoppas jag!

Hej svejs,
Ronja och Jim

181917121101411111265

Lost in Paradise?

maj 4, 2014 12:24| 140 Kommentarer

_ABC9737 copy

Sedan senaste inlägget har vi gjort en lång resa. Det börjar i Whanganui där vi bodde hos en Holländsk familj. De har bott i Nya Zeeland i 18år. Detta var en otroligt trevlig och vänlig familj. Vi hjälpte dem med massor av målning samt lite städning och vedklyvning. När vi inte jobbade så besökte vi den fina staden med dess gamla byggnader, såg solnedgången på stranden, följde med familjen till badhus och så lagade vi en kväll köttbullar en kväll och en annan flygande jakob. Båda blev succéer. Sedan så kontaktade de vänner i staden Paraparaumu där vi sedan stannade två nätter.

Detta var också en mycket trevlig familj. Blev en massa lek med deras yngsta son. Sedan så lånade vi även cyklar från dem och cyklade en vända runt staden.

Nästa stopp blev i Wellington där vi mötte upp min bror Pontus som nu rest hit. I Wellington bodde vi hos vänner till en annan familj vi tidigare bott hos. De gav oss många tips på aktiviteter runt om Wellington. Men det hela började med att Pontus köpte våtdräckt och fick testa på lite surfing. Sedan så var vi även vid Weta Cave. Där gör dom vapen och dräkter mm till filmer. Bland annat Sagan om ringen, men även många andra. Var riktig spännande att se!
Wellington bjöd oss också på vårt första missöde. Generator remmen gick av och det blev en dyr reperation.

Vi åkte sedan över till sydön och påbörjade vår camping semester. Pontus i tält och vi i bil. Körningen längs sydöns norra kust var otroligt vacker. Vi tog oss till Able Tasman där vi hyrde havskajaker en heldag. Fick bra väder och när vi paddlade in i en liten vik så kom det 4 mycket nyfikna sälungar och hälsade på oss. En mycket trevlig upplevelse. När vi sedan stannade vid en strand för att äta lunch så dök det upp en betydligt större sälhane. Efter att jag (Jim) varit lite för närgången så satte han fart efter mig. Som tur var så var jag snabbare! På väg tillbaka till land så var det blå pingvin som simmade väldigt nära oss. De är väldens minsta pingviner.

Vi tog oss vidare ända längst ut på den nordvästra udden där v gjorde en kort vandring i blåsten. Sedan fortsatte vi söder ut längs med väst kusten. Första stoppet blev vid en mycket fin camping som en fransman hadde. Han gav oss tips på några mycket bra vandringar, både i grottor och i fin miljö. Sedan så köpte vi oss var sig en vedungns bakad pizza från hans cafe. Det var de godaste pizzor vi någonsin smakat. Lamm, grönsaker och även kumra (nya zeelands sötpotatis) var det på den.

Vidare söder ut så fick jag och Pontus besök av tre delfiner när vi surfade. Vi träffade även fler sälungar. Vi var också och tittade på glaciärer och sen skulle jag och Pontus hoppa fallskärm men efter att ha väntat i två timmar så ställdes det in pga vädret.

Nästa stopp  blev Wanaka och här blev det fallskärmshopp! Var verkligen en otrolig upplevelse som jag verkligen vill tacka Ronja och henne familj för! Vi var även på besök i Puzzeling world där de har en stor labyrint, tog 30 min att klara på lättaste sättet. De hade även en massa otroliga illutioner. I Wanaka tog vi farväl av Pontus och stannade sedan en vecka hos en Helpx host och hennes son och hundvalp. Här var det städning, sitta barnvakt, bygga hemsida och gå med hunden på schemat.

Nästa stopp blev sedan Queenstown. En mycket vacker stad med mycket att bjuda på. Här bodde vi några nätter på backpackers. Vi tog också en tripp till staden Paradise som hade en underbar miljö att bjuda på.

Te Anau blev nästa stopp. Även här på backpackers. Vi körde en sväng norrut och åkte en båttur i Milford Sounds vilket var otroligt vacker. Regnade gjorde det en till vår fördel för det blir så många vattenfall längs bergsväggarna när det regnar.

Nu hade vi nått sydspetsen och Invercargill. Här stannade vi hos en tre barns familj och hjälpte till med målning. När vi var här så blev Ronjas förkyldning som hon redan haft en vecka betydligt jobbigare så vi gjorde inte så mycket på vår lediga tid.

Färdiga i Invercargill så följer vi östkusten norrut igen till Dunedin. På vägen fick vi se några sjölejon som låg och sov på stranden. 15 min söder om Dunedin bodde vi hos ett mycket trevligt par. Här hjälpte vi till med hemsida och annan grafik till cafeet som han driver med en vän. Hade mycket trevligt och fick massor av beröm så det känder jätte kul. I Dunedin åkte vi en tur med tåg in i vacker miljö som man endast kan besöka med tåg. Sedan var vi även på två marknader.

Nu har vi kört vidare norrut och stannat hos ett par utför Oamaru.

Jim och Ronja

Gå in på valfri bild och bläddra sedan med dina piltangenter om inte pilarna syns i bildspelet. Esc för att stänga

Tider springer fortare än oss

mars 12, 2014 08:28| 198 Kommentarer

Tiden springer iväg när man är på resande fot. Jag kan inte påstå att vi ser och hittar på nya saker varje dag men det här har blivit vår vardag nu. Vi kan väl ärligt säga att vi gillar vår vardag helt enkelt, här kommer det en hel drös med bilder och uppdatering om vår senaste tid.

I Tauranga spenderade vi 1,5 vecka hos vår helpx-host Janice. Här plockade vi Nashis, en konstig frukt som är en blandning mellan ett äpple och ett päron, korna gillade dem mer än oss. Janice har ett ”Arty House” där hon fixar en hel del evenemang, Nashifestivalen var på g och vi hjälpte till med en del förberedelser. Janice ville även fixa till sin ”fruitstore” vilket Jim tog på största allvar och oj så snyggt det blev!

Hos Janice fick vi även sällskap av ett franskt par, vi pusslade, spelade 10 000, grillade marshmallows tillsammans med korna och paddlade kanot!

1 2

Vi stack från Tauranga och östkusten in i landet till de två mest ”turistigaste” ständerna här på norra ön: Rotouroa och Taupo. Här hittade vi klara åar från en undervattens källa som släppte ut 40 miljoner liter vatten med  en temperatur på 10 grader, redwood skog, Maori village – där vi fick smaka Hangi (mat som tillagats nere i marken bland uppvärmda stenar i flera timmar, mums!), ett aktivt vulkanområde med kokande lera och källor och Jim testade att åka Wakeboard!

3 4 5

Från Taupo tog vi oss till Matiere, en by mitt i ingenstans. Här hälsade vi på ett par vänner till Ronjas familj. Tomas och Jenny som bor i en gammal kyrka och har sin verkstad i den gamla banken i byn där dem tillverkar babygungor och barngungor.

Trist nog lämnade vi bara efter ett par dagar, vi hade redan gjort andra planer med en helpx-familj men vi hann med en hel del: var domare i en konst-tävling för den lokala skolan, hjälpte till med att tillverka gungor, valla får med deras granne, spela krocket, ha lååååånga men ack så intressanta konversationer med både Jenny och Tomas (Tomas kommer förresten från Sverige, så det var skönt men på något vis konstigt att prata svenska med någon annan än Jim.)  och nästan det bästa av allt, vi bakade hederlig svenska KANELBULLAR, MUMS!

En dag tog vi även oss till den närliggande vulkanen, Tongariro. Det blev en 7 timmars vandring upp och längs med vulkanen. Otrolig upplevelse – bilderna får förklara mer! Vi kunde inte haft bättre väder – sol hela vägen och knappt någon vind.

De senaste 2,5 veckorna har vi tillbringat i Oakura, New Plymouth. Vi bodde 300 meter från stranden så det blev i princip surf varje dag! Nuala och David äger 4 beach villas lite längre ner på vägen, ännu närmare stranden, som dem hyr ut till bröllop, konferanser mm. Så mycket av vårt arbete här var att städa och göra i ordning inför dessa tillställningar. Vi kapade även en hel del ved och satte upp ett nytt stängsel. Jag lyckades även först bli stucken av en geting och dagen efter även biten av Nya Zeelands enda giftiga kryp – whitetale spider. En del av min arm svullnade upp, men jag tappade som tur var inte min arm vilket jag fått höra en månad innan, David hade dock riktigt roligt åt min nervositet!

Här firade jag också min födelsedag, för första gången under sommaren, coolt va? Jag blev bjuden på fika och lunch inne i stan av Nuala och fick världens godaste nutellacheesecake av Jim på kvällen. Dem fixade även så att jag fick ta en lång ridtur på stranden med en av deras vänner, underbart!

David tog med oss på en fisketur i hans lilla båt, jim fick upp tre ätbara fiskar, Blue cod men  jag fick den största – en HAJ! eller rättare sagt tre hajar, men den största var runt 1 meter lång. Då jag varken är särskilt glad i att åka båt, eller vatten och absolut inte hajar så blev detta en dag jag aldrig kommer att glömma. Och juste, en stor albatross kom seglandes över oss och landade precis bredvid. Den var lika fisksugen som oss!

Här fick vi också sällskap av ett spanskt par, Tania och David, under våra 4 sista dagar hos Nuala och David.  Vi bestämde oss för att bestiga Mount Taranaki tillsammans. Vi startade att vandra klockan 6.00 på morgonen, kolsvart den första timmen så ficklampor var ett måste. Vi tog vår frukost i samband med soluppgången, hur härligt är inte det när du är på väg upp ett 2500 meters hög vulkan?
Vägen upp var tuff, långa trappor, rullgrus, stora stenar som vi var tvungna att klättra uppför och till sist blev dessa stenar täckta med is. Vägen upp var helt vindstilla och vi kunde inte se ett moln så långt ögat nådde. Vägen ner var täckt av moln och en period var vi inte helt säkra på att vi var på rätt väg. Vandringen tog 10 timmar totalt och till kvällsmat väntades tillagad KANIN som spansk-David fixade i ordning på kvällen till oss alla och som en avslutning på vår tid hos David och Nuala. 8 9 10 11

Vi kör på

februari 3, 2014 08:30| 164 Kommentarer

Vi är fortfarande dåliga på att uppdatera bloggen men nu kör vi en omgång till!

Tiden hos Rick och Deb i Thames var mycket bra. Vi målade, städade och hjälpte dem med sin hemsida. Vi blev bjudna på riktigt färsk fish & chips vilket var otroligt gott. Sedan var vi också och såg en spelning med Paul Ubana Jones som körde en massa Bob Dylan covers i egen tappning. Otroligt bra och underhållande.

Under tiden här var vi även iväg på några utflykter. Bland annat besökte vi hot water beach vilket var en sandstrand där varmvatten från underjorden kom upp ur sanden så man grävde sin egen pool och fick in varmvatten underifrån. Men det var svårt att hålla temperaturen lagom då vattnet var ca 60 grader så man behövde fylla på med havsvatten.

När vi var färdiga här så tog vi oss sakta till Paeroa där vi sedan spenderade natten i bilen på en parkering. Dagen efter åkte vi till Abby, Mike och deras dotter Paige en liten bit utför Morrinsville. Här fick vi hjälpa till med trädgårdsarbete. De var mycket trevliga och vi fick även följa med på en lite släktträff med massor av god mat och ännu godare efterrätter. Chokladpudding och en plommon grej som jag inte kommer ihåg vad den hette.

När vi var lediga åkte vi till Hamilton och besökte de fina trädgårdarna där. Där var flera olika trädgårdar inspirerade i stilar från hela världen. Sedan köpte vi också en surfbräda :)

Men det allra bästa med detta stopp var den färska frukten. Att kunna plocka några apelsiner och sedan pressa ur dem, otroligt gott!

Sedan åkte vi vidare till Ronjas föräldrars vän Kevin och hans familj. Med dem gjorde vi första dagen en utflykt till Rotorua. Här åkte vi små bilar nerför en asfalterad bana. Det gick fort och det var riktigt kul.

Dag två blev det surfing för hela slanten. Vi båda lyckades ta oss upp stående på brädan så vi var riktigt nöjda. Dagen fick Ronja avsluta med lite ridning.

Nu har vi efter en heldag med surfing tagit oss till en ny Helpx host lite söder om Tauranga.

Förhoppningsvis ska det inte ta lika lång tid till nästa inlägg, vi ska försöka vara bättre.

Jim & Ronja

deb&rick vandring morrins kevin

Världens sämsta bloggare

januari 22, 2014 08:35| 276 Kommentarer

Okej, vi erkänner. Vi är världens sämsta bloggare.
Men sanningen är dock att vi tycker inte det är rättvist att lägga upp bilder hela tiden då ni blir så avundsjuka. Den riktiga sanningen är att vi har knappt tid att sitta vid datorn, det händer så mycket hela tiden just nu. Vi tar det från början helt enkelt :)

Vi har nu spenderat 2 och 1/2 vecka hos familjen Perkinson i Mangawhai. Vi har målat 4 sovrum, tak i ett antal, 3 dörrar och 9 garderobsdörrar i barnens favoritfärg samt piffat till dem med varsin blackboard och whiteboarddörr, dem går alltså att skriva på, hur coolt är inte det? Det var egentligen inte meningen att vi skulle måla alla dörrar, men det var svårt att motstå när dem kom hem med så färgglada och häftiga färger klockan 9 på kvällen. Jag erbjöd mig att sätta igång direkt men efter 8 timmars målning tyckte dem hellre att jag skulle ta ett bad i deras utomhus spa vilket jag också gjorde.

Under vår tid hos familjen Perkinson så har dem campat längre ner på tomten. Där har vi spenderat varje kväll med god mat, nytt sällskap nästan varje kväll då de bjöd hem gäster nästan varje kväll och en himla massa spelande, väldigt trevligt helt enkelt. Se, vi har helt enkelt inte haft tid att blogga!

Under våra lediga dagar (kan nämna att vi jobbade ganska mycket övertid för att vi ville få klart allt innan vi skulle lämna) så har vi hängt på stranden, gjort en lång vandring på 3 timmar där vi såg DELFINER, ätit god choklad i den lokala chokladfabriken – helt klart ett drömjobb. Äsch, minnet är kort just nu, men vi har haft en väldigt härlig tid i Mangawhai!

Nu är vi i staden Thames, sydöst om Auckland. Här bor vi hos ett par i världens finaste hus, eller vi bor ju faktiskt i husvagnen på tomten men den är också väldigt fin! Här målar vi, igen… Fast fasaden den här gången. Mer om vår tid här får ni veta i nästa inlägg, vi lovar att det inte ska dröja allt för länge!

Har ni det bra hemma i kalla och trista Sverige? Vi trivs bra här ska ni veta!

/Ronja & Jim

perkinson vandring

Vidare norr ut!

januari 5, 2014 09:52| 210 Kommentarer

Efter Pahia körde vi vidare norrut och stannade tre nätter i Kaitaia. Detta var ett stort backpackers med rum för 80 personer. Lite för mycket för oss så vi trivdes inte jätte bra. Men resorna vi gjorde därifrån var kanon. Vi körde allra längst upp till den norra udden. Efter det besökte vi gigantiska sanddynor och åkte bodyboard på dem. Var riktigt kul men otroligt jobbigt att gå upp för varje åk.

På vägen tillbaka stannade vi till vid Ninety Mile Beach som egentligen ”bara” är 55 miles (88 km). Svårt att få en uppfattning av hur långt det är och det fick man inte när man väl stod på den heller, man såg inte slutet av stranden åt något håll.

Nästa anhalt var nu Whangarei. Detta var det utan tvekan bästa backpackers vi varit på. Lugnt och skönt i underbar natur. Dessutom fanns det grottor bara några hundra meter ifrån. Den djupaste av dem var 260m djup. Där tog vi oss in hela vägen och det var ett riktigt äventyr. Grottan var även full av lysmaskar så det kändes som att man gick under en stjärnhimmel mitt i natten.

En annan grotta som jag sedan besökte själv var så fyllt med vatten så det gick upp till bröstet. På vissa ställen var det även lågt i tak så det var ca 40cm lucka mellan tak och vatten, riktigt spännande :)

Här spenderade vi även nyår med trevligt sällskap från värden över.

Nu bor vi hemma hos en familj i Mangawhai. Här har vi hjälp till med trädgårdsarbete och målning mot att vi bor här gratis och får mat. Det är en mycket trevlig familj. Igår tog vi en dag ledigt och lånade surfbrädor från dem och åkte till stranden. Annars har vi spelat en massa spel och ätit god mat varje kväll.

Jim

sandsurf grotta

Nya Zeeland!

december 25, 2013 03:59| 14 Kommentarer

Ännu en vecka har gått och vi befinner oss just nu i Paihia, Nya Zeeland! Paihia ligger ca tre timmars bilfärd norrut från Auckland där vi landade för ca en vecka sedan. Auckland bjöd på vulkanbesök för att se den bästa utsikten över stan, shopping (tur att julen närmar sig, billig shopping blev det, till och med en våtdräkt för 1000 spänn till jim. Vilket kap!), vi såg filmen Hobbit på hemmaplan och hann till och med köpa en bil!

Paihia har bjudit på långa promenader över berg, besök på platsen där Nya Zeeland blev ett eget land där vi även träffade på läskiga men glada maorier, kan tillägga att vi svenskar är långtifrån så läskiga som dem (se bilden), julfirande på stranden och på det backbackers vi bor på.

Ni får kolla på bilderna helt enkelt, roligare så!

God jul förresten, idag ska vi köra bbq då det är  Nyzeeländskt julafton!

/R

auckland vandring1 vandring2

Bad, bad och massor av bad!

december 14, 2013 14:28| 225 Kommentarer

Har blivit massor av bad de senaste dagarna!
Vi börjar där vi senast slutade, Ao Nang och fyra öar med longtailbåt.
Platserna vi besökte var Chicken island, Tub island, Poda island och Prahnang beach. Vi hade tur med vädret och fick oss en kanondag. Ronja ska ha en bragd för att hon samlade mod och kastade sig i havet med 100 tals fiskar simmande runt om henne!

Efter detta har vi rest vidare till Kata beach på Phuket där vi har spenderat dagarna långa på stranden och i dess höga vågor. Blev även lite snorkling här för mig. Såg några mindre bläckfiskar som ”bläckade” mig i ansiktet.

Efter detta har vi nu kommit till Nai Thon och här var vågorna ännu högre så vi passade på att hyra en magsurfbräda och hade lite kul med den.

Nu är det bara två nätter kvar tills vi drar vidare till Nya Zealand men inte är vi ledsna för det. Vi har fått uppleva mycket och haft många roliga stunder ihop. Som när Ronja sa ”tack” till kyparen som gav henne maten och snabbt kom på sig och rättade till det med ”eller thank you, menar jag”.

Hoppas ni alla har det bra för det har vi!

/Jim

battur

waves

Vi lever!

december 8, 2013 16:11| 8 Kommentarer

Har haft problem med att komma åt de svenska internetsidorna på senaste. Men nu en liten update på vad vi har gjort senaste veckan:

Spenderat en heldag på Railay beach – bad, hälsat på några banansugna apor och gått i lågvatten.
Sen väntade ön Koh Lanta på oss, vi hade tyvärr otur med vädret, men som tur hade vi bra kläder med oss och trotsade regnet med en moppetur runt hela södra ön. Vi blev blöta iallafall. Men vad gjorde det när vi kunde ta ett värmande dopp i havet? Resten av koh lanta-tiden spenderade vi genom att gå, gå och gå (vi vägrade alla taxiförare än en gång) och sedan skämma bort oss med en massage på stranden. Har aldrig varit med om något liknande, var rädd om både min kropp och andning medans hon klättrade och böjde min kropp lite hur som helst.

Nu är vi tillbaka i Ao Nang, har haft superduper väder idag. Imorgon sticker vi ut på en båttur till fyra öar här omkring, snorkel och bra väder håller vi tummarna för.

/Ronja
krabi1
krabi2

Koh Phangan

december 5, 2013 12:03| 231 Kommentarer
Efter ytterligare en tuff resa har vi nu spenderat ett par dagar på Koh Phangan. Efter en sista natt med åska och massor av regn på Koh Tao så gav vi oss upp på morgonen för att åka till båten. Medan vi stod och väntade på skjutsen så slog blixten ner i huset vi stod i och strömmen gick. Regnet bara öste ner när vi blev skjutsade på flaket på en pickup mot hamnen. Väl på väg ut på havet så började det hela avta.
Här på Koh Phangan tog vi det väldigt lugnt första dagen. Vädret var inget vidare och man kände att man behövde lite vila efter en veckas farande. Men idag så hyrde vi en moped och gav oss iväg för att utforska ön. Det var väldigt blåsigt och vågigt på havet så någon snorkling var inte aktuellt. Istället har vi besökt och badat i vattenfall, hela tre stycken hann vi med. Mycket roligt och jag fick även kasta mig ut från ett träd i ett rep och för att sedan släppa för att falla ner i vattnet (video). Blev en annorlunda men mycket givande dag :)
Dock välkommnade en kackerlacka oss när vi kom hem til hotellet. I brist på bra mordvapen så hämtade vi förstärkning från receptionen.